Laat je inspireren door koken zonder zout

ϿNGEZOUTENlekker gaat de uitdaging aan door heerlijke gerechten samen te stellen zonder het toevoegen van zout. Puur koken van zoveel mogelijk verse groenten en kruiden. De recepten zijn gezond,veelal glutenvrij door de pure en verse bereiding. Het gevolg creatief en inspirerende gerechten die rijk zijn aan vitaminen, mineralen en ook nog overheerlijk. Eenmaal gegeten en gemaakt is hopelijk overtuigend genoeg dat zout niet nodig is dan wel heel subtiel aanwezig mag zijn. Zoutloos eten wordt smaakvol eten.

Deze blog met recepten zijn bedoeld om u te inspireren en te overtuigen van de kracht van de smaak van pure en verse producten.

vrijdag 27 mei 2011

Soep

Soep is een grote uitdaging als dit zonder zout of met minder zout gegeten wordt. De meeste mensen kopen gezouten bouillonblokjes of gebruiken de krachtige bouillons uit potten of de soepen uit pakjes. Boordevol met zout en weinig verse groenten en kruiden. Soep en zout zijn dan ook onlosmakelijk met elkaar verbonden. De smaakpapillen zijn gewend aan de smaak van soep waarin zout is gebruikt. Dat betekend dan ook dat smaakpapillen een aantal weken moeten “wennen” aan de vernieuwde sensatie. Het duurde dan ook even voordat ik een aantal soepen had ontwikkeld die zonder zout heerlijk zijn en waarbij de zoutbehoefte niet naar boven komt.

Omdat soep zo uitdagend is zonder zout, zal ik starten met een aantal overheerlijke soepen die krachtig en vol van smaak zijn. Deze soepen zijn gemaakt van verse groenten, krachtige kruiden en bouillonblokjes zonder zout. Voor mij zijn deze soepen allemaal toppers en ik eet ze graag. Ik schotel ze ook graag voor aan mijn gasten die gewend zijn aan zout en hun reactie is altijd heel verassend! Twee uitspraken in reactie op een proeverij van mijn recepten die heel treffend de bedoeling weergeven van deze blog: “ Zit hier geen zout in? Dat proef ik helemaal niet" en ook "ik mis geen zout en de nasmaak is heerlijk.”

De soepen zullen passen bij een broodje met de lunch, als volwaardige warme maaltijd, als voorafje of koud op een zomerse dag. Super gezond en bijzonder smaakvol. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten