Laat je inspireren door koken zonder zout

ϿNGEZOUTENlekker gaat de uitdaging aan door heerlijke gerechten samen te stellen zonder het toevoegen van zout. Puur koken van zoveel mogelijk verse groenten en kruiden. De recepten zijn gezond,veelal glutenvrij door de pure en verse bereiding. Het gevolg creatief en inspirerende gerechten die rijk zijn aan vitaminen, mineralen en ook nog overheerlijk. Eenmaal gegeten en gemaakt is hopelijk overtuigend genoeg dat zout niet nodig is dan wel heel subtiel aanwezig mag zijn. Zoutloos eten wordt smaakvol eten.

Deze blog met recepten zijn bedoeld om u te inspireren en te overtuigen van de kracht van de smaak van pure en verse producten.

vrijdag 12 augustus 2011

Linzensoep

Deze week was ik druk bezig om een linzensoep op te zetten voor de site. Maar omdat ik kook zonder zout zijn de standaard recepten niet 100% te gebruiken en is het aan mij om te variëren, proberen en te creëren.  Ik ben er van overtuigd dat heel veel gerechten ongezoutenlekker gemaakt kunnen worden. Dat is ook de uiteindelijke kick en smaakbeleving als het dan steeds opnieuw lukt. Deze week werd uiteindelijk een week van uitdagingen. De soep is oké maar mist iets…… maar wat?

De linzensoep kwam vorige week weer in mijn vizier nadat ik in een restaurant een linzensoep at die zo lekker was dat het mij inspireerde tot dit soepje. De soep was gemaakt van rode linzen en afgerond met een sausje van yoghurt met koriander en munt. Er was duidelijk gebruik gemaakt van komijn en tomaat. Maar door de hoeveelheid zout worden mijn smaakpapillen dusdanig beïnvloed dat ik kruiden of groenten die gebruikt zijn minder goed kan plaatsen. Daardoor sta ik voor een raadsel…. En nu na mijn eerste poging mis ik een vleugje frisheid, lichtheid voor het soepje dat ik heb gemaakt. Ik ga dus nog even verder stunten in de keuken. Misschien gooi ik het wel over een andere boeg en doe er pompoen bij in. Dit is een sterke smaakmaker, zoetig en kan goed in combinatie met komijn en koriander, of misschien toch gewoon kokosmelk veranderen in yoghurt….

Wat ik erin gedaan heb?
225 gr Rode linzen, 2 uien, 2 stengels bleekselderij, 4 tomaten, 2 teentjes knoflook, 400 ml kokosmelk (misschien gewoon Griekse yoghurt doen,) 1 el limoensap, 4 gekneusde peperkorrels, 9 dl water, 2 tl lavasblad, 2 bouillonblokjes zonder zout, kurkuma, komijnpoeder, kardemon, verse koriander en een kaneelstokje.

Misschien hebben jullie hier een leuke invalshoek voor. Kom maar op met suggesties als je deze hebt! 

10 opmerkingen:

  1. Pompoen is lekker met wortel en sinaasappelsap. Maakt het vast 'lichter'..Verder vind ik je recept er prima uitzien, dus kan ik meteen niets bedenken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hmmm, linzensoep heb ik nog nooit gemaakt, maar het ziet er echt uit als het proberen waard.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lijkt me heel lekker! Ik vind het knap dat je zonder zout kookt, een hele uitdaging lijkt me. Mag ik vragen hoe/waarom je daarmee begonnen bent?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Anna,

    In reactie op je vraag; het begon als moeten. Ik heb cardiomyopathie een ziekte aan de hartspier. Ik moest in het begin minder zout gebruiken, nu al meer dan tien jaar en ik begon steeds beter te worden en steeds vaker de "geheimen" te ontdekken om de zoutbehoefte op te vangen. Het moeten werd willen, want waarom (veel) zout gebruiken als je zonder veel beter proeft wat je eet. Je gaat het steeds meer waarderen. Je kookt ook veel gezonder omdat je veel gebruik maakt van verse groenten en kruiden, het is heel puur.

    Het was voor mij een soort Eureka, waarom weten mensen dit niet..... Nu moet ik wel eerlijk zeggen dat het een paar weken duurt voordat je smaak papillen gewend zijn aan eten waar minder zout in zit.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ah, vandaar! Dank je voor de uitleg!
    En ik geloof je meteen als je zegt dat je automatisch puurder kookt. Pakjes en zakjes en dat soort rommel zijn er niet meer bij natuurlijk. Leuk om je recepten te lezen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. I like lentil soup too! Lekker! Maar het is wel echt een uitdaging.. zonder zout. Mischien zou wat rode pepertjes een extra "kick" geeft?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Linzensoep, lekker!!!!!!!!!!! Mijn vriend heeft een linzentrauma (moest ie vroeger eten omdat zijn zussen een vegetarische periode hadden), dus ik doe hier in huis daar niemand een plezier mee helaas.....

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb nog een onaangeroerd pak linzen in de voorraadkast.. not for long ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hmmm ik ben niet zo goed in kokkerellen, heb dus ook geen suggesties - ik vind het er al wel heerlijk uit zien. Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heerlijk..Linzensoep.. Nog een makkelijk soepje ook.

    BeantwoordenVerwijderen