Laat je inspireren door koken zonder zout

ϿNGEZOUTENlekker gaat de uitdaging aan door heerlijke gerechten samen te stellen zonder het toevoegen van zout. Puur koken van zoveel mogelijk verse groenten en kruiden. De recepten zijn gezond,veelal glutenvrij door de pure en verse bereiding. Het gevolg creatief en inspirerende gerechten die rijk zijn aan vitaminen, mineralen en ook nog overheerlijk. Eenmaal gegeten en gemaakt is hopelijk overtuigend genoeg dat zout niet nodig is dan wel heel subtiel aanwezig mag zijn. Zoutloos eten wordt smaakvol eten.

Deze blog met recepten zijn bedoeld om u te inspireren en te overtuigen van de kracht van de smaak van pure en verse producten.

vrijdag 15 juli 2011

Varkensvoer, lekker!

Deze week zag ik maïskolven in de winkel. Ik zie die vaker liggen en elke keer maakt het me nieuwsgierig.... Hoe werkt dat, hoe smaakt het? Als ik aan maïskolven denk, moet ik altijd denken aan varkens. Het schijnt goedkoop te zijn en voedzaam. Zelf gebruikte ik het vooral uit blik en vond ik het wel lekker maar niet bijzonder. Gisteravond werd dat helemaal anders. Dit keer had ik de verse maïskolven gekocht. Gelukkig is er internet en 45 minuten later had ik het op tafel staan…….Het bleek allemaal niet zo moeilijk.

Wat een verassing! Zo zoet en knapperig als je het van de stengel afknabbelt.  Het is niet te vergelijken met maïs uit blik. De smaak is vers veel sterker en ik had het gevoel alsof ik aan het snoepen was, zo zoet was het wel. De heerlijke maïs van gisteravond geeft inspiratie. Ik ga me eens buigen over maissoep! Dit kan je vast Ongezoutenlekker maken. Ik ben benieuwd.

Ps. Zo heb ik de maïs klaargemaakt:
maïskolven, ontdoen van blad en draden.
Wat boter
Peper
Aluminiumfolie

~        Oven voorverwarmen op 200 ᵒC.
~        Maïskolven zonder blad en draden en schoonspoelen en afdrogen met keukenpapier.
~        Wat peper door de boter mengen.
~        Besmeer de maïskolven met wat boter.
~        Wikkel elke maïskolf in een stukje aluminiumfolie.
~        Stop ze in de oven voor 35 minuten en haal de maïskolven uit de oven.
~         Na 35 minuten de oven op de hoogste stand zetten.
~        Verwijder de aluminiumfolie en smeer nogmaals in met wat boter.
~        Zet de maïs terug bovenin de oven.
~        Laat ze nog 5 minuten roosteren en keer het af en toe. 

Tja, kind kan de was doen toch en mijn dochter kon er geen genoeg van krijgen!


7 opmerkingen:

  1. he, in de oven heb ik ze nog nooit gedaan, wel in de pan met water en dan koken! wel de boter en kruidenzout erbij!! hier is mijn dochter er gek op!! vooral dat afbijten. ik heb in amerika gewoond en daar at ik het voor het eerst (doet mij denken aan donald duck of zoiets die mais eet..!)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je hebt gelijk verse mais is gewoon het allerlekkerst. Maar voor even snel uit blik komt b.duel dicht in de buurt :)
    Fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mmm, klinkt heel erg lekker, hier eten we ze wel eens met een (vegetarische) barbecue.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Moeders is hier de enige die mais lust, dus we eten het nooit... Ziet er goed uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lekker, mais!!!! (ik ben hier in huis ook de enige die dat vind trouwens....)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Uit de oven, dat ga ik onthouden. Ik ken het, vrijwel op dezelfde manier, alleen voor op de BBQ. Beetje boter erbij, in folie en bakken maar. Ook met peper ga ik zeker eens proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. MMmmm daar kan ik wel wat Rotjes mee blij maken!

    BeantwoordenVerwijderen