Laat je inspireren door koken zonder zout

ϿNGEZOUTENlekker gaat de uitdaging aan door heerlijke gerechten samen te stellen zonder het toevoegen van zout. Puur koken van zoveel mogelijk verse groenten en kruiden. De recepten zijn gezond,veelal glutenvrij door de pure en verse bereiding. Het gevolg creatief en inspirerende gerechten die rijk zijn aan vitaminen, mineralen en ook nog overheerlijk. Eenmaal gegeten en gemaakt is hopelijk overtuigend genoeg dat zout niet nodig is dan wel heel subtiel aanwezig mag zijn. Zoutloos eten wordt smaakvol eten.

Deze blog met recepten zijn bedoeld om u te inspireren en te overtuigen van de kracht van de smaak van pure en verse producten.

zondag 27 november 2011

Kookworkshop; koken met smaak

Gisteren ben ik naar een workshop geweest, koken met smaak. Deze workshop wordt verzorgd door de hart en vaatgroep en staat onder begeleiding van dieetkok Arnoud Odink.

Vanaf mijn 13e jaar heb ik al hartproblemen en mijn NA-dieet heb ik intussen al 10 jaar. Tien jaar lang heb ik dus kunnen oefenen en experimenteren met koken zonder zout. Het zoutloos koken gaat nu dus prima en het eten is heerlijk, toch besloot ik deze workshop te volgen omdat je na tien jaar misschien "dieet fouten" kunt ontwikkelen  en ik opensta voor nieuwe dingen. Er valt atijd meer te leren! Heerlijk!

Dat gebeurde dus ook op de workshop; praten over eten, de leefstijl en het koken zelf is leerzaam. Een leuk detail dat ik leerde is hoe smaak valt onder te verdelen in 8 delen. Ik kende de Zoet, Zuur, Zout en Bitter wel, maar daarnaast volgden nog de Umami ofwel prikkelend, de presentatie van het eten, de geur die je opsnuift en of het eten een bite heeft. Het zout valt in het Natriumarme dieet natuurlijk weg maar er blijft heel veel over om mee te experimenteren. Deze theoretische onderbouwing is een leuke ondersteuning bij het bedenken van recepten.

Tijdens het koken mochten we zelf kiezen wat we wilden maken van het menu. Ik koos natuurlijk voor de soep! Arnoud had voor dit diner een Champignonsoep met mosterdcreme gekozen. De groentebouillon had hij zelf eerder op de dag gemaakt. De bouillon was puur erg lekker. Arnoud had er o.a. een knolselderij in gedaan, dit had ik zelf niet eerder geprobeerd maar dit is zeker iets dat ik eens ga uitproberen.

Het kookproces was een gezellig gebeuren, veel gesproken met lotgenoten en ervaringen met koken uitgedeeld. Daarnaast Rolf leren kennen van Erna's ongezouten website. Deze site is een bron van informatie voor mensen met een Natriumarm dieet. Prima startpunt bij het dieet en verwijst naar een aantal inspirerende sites en boeken.

Kortom; de workshop is een echte aanrader en een goed initiatief van de hart en vaatgroep. Morgen volgt het recept van de Champignonsoep met mosterdcreme.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten