Laat je inspireren door koken zonder zout

ϿNGEZOUTENlekker gaat de uitdaging aan door heerlijke gerechten samen te stellen zonder het toevoegen van zout. Puur koken van zoveel mogelijk verse groenten en kruiden. De recepten zijn gezond,veelal glutenvrij door de pure en verse bereiding. Het gevolg creatief en inspirerende gerechten die rijk zijn aan vitaminen, mineralen en ook nog overheerlijk. Eenmaal gegeten en gemaakt is hopelijk overtuigend genoeg dat zout niet nodig is dan wel heel subtiel aanwezig mag zijn. Zoutloos eten wordt smaakvol eten.

Deze blog met recepten zijn bedoeld om u te inspireren en te overtuigen van de kracht van de smaak van pure en verse producten.

woensdag 11 januari 2012

Creatief met Kruiden

Gebruik van kruiden, tips voor kruiden, combinaties van kruiden, wat is lekker voor welk type gerecht?


Op internet staat al veel geschreven over kruiden; wat laurier bijvoorbeeld is en hoe je dit kunt gebruiken.  Toch blijft het lastig als je kookt zonder zout om een lekkere basis te creëren.  Je koopt groenten die je lekker vindt maar hoe maak je het lekker, dat is de vraag. 




Ik verdeel mijn gerechten daarom altijd in regionen. Heb ik vandaag zin in een Oosters gerecht dan kies ik kruiden uit die regionen van mijn kruidenkast. Wil ik het meer Mexicaans, dan pak ik die kruiden erbij.

In dit blog tips voor mensen die pas beginnen met het gebruik van kruiden. Daarbij komen de basiskruiden in een kruidenkast eerst aanbod. Iedere week volgt een thema:  Oosters, Mediteraans, Mexicaans, Marokkaans, Vlees, Vis en Kip. Op deze wijze hoop ik het koken met kruiden overzichtelijker en eenvoudiger te maken. De zoekterm op de site is: Creatief met kruiden.

Mocht er iets ontbreken, zijn er vragen? Reageer, stel de vraag. Koken met kruiden is iets wat je aldoende leert en twee weten meer dan een. 

Tips om mee te starten:
1.Als je kookt, zonder zout, wees niet te zuinig met kruiden. Kruiden mag je best proeven.

2.Experimenteer en noteer wat je gedaan hebt. Zo kun je jezelf wat bijschaven. Iets wat teveel was de volgende keer wat minder enthousiast en het allerbelangrijkste: leren herkennen wat je echt lekker vindt. Zo heb ik op deze manier geleerd dat ik nootmuskaat in mijn bolognese saus absoluut erin wil hebben. Een klein vleugje maar (want nootmuskaat is een sterk aanwezig kruid). Het is voor mij het puntje op de i.

3.Zorg dat je kruidenkast wordt aangevuld. Ik heb een gigantische kruidenkast, beetje absurd maar ik vind het heerlijk! Ik kan alles lekker maken en heb het bijna altijd bij de hand.  Zorg dat je vanuit elk kookthema of regio’s in de wereld wat basale kruiden hebt. Zo grijp je nooit mis, of je nu taco’s, nasi, pasta,pilav,  risotto of een ovenschotel maakt.

4.Verdeel je kruidenkast in regionen, dat werkt overzichtelijk. Kook je een roerbakgerecht met paksoi, taugé, kool en champignons dan kies je kruiden uit de Oosterse sectie uit je kast.

5. Daarnaast is het heel prettig om natriumarme ketjap, mosterd en sambal in huis te hebben. Een oosters gerecht of jus bij vlees en aardappelen kan zo wat extra pit krijgen.


Regionen:
 Basis: peper (liefst een pepermolen, veel fijner van smaak), natriumarme zout (bijv. Herbamare van dr. Vogel, wees er zuinig mee; kalium kan je ook teveel van binnen krijgen), lavaswortel en lavasblad, paprikapoeder mild en pittig, knoflook, uienpoeder, nootmuskaat, laurier, foelie en  Bouillonblokjes zonder zout.

Tip: In mijn kast liggen hier ook de kruidenbuiltjes van Honig: kip en vlees, ideaal voor een basis in jus samen met een tomaat/natriumarme mosterd/natriumarme ketjap. Of je kunt de builtjes in het kokende water  laten trekken met macaroni of rijst.

Volgende week in creatief met kruiden: Het verre Oosten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten